hamilelikte mide yanması

Hamilelikte mide yanması şikayeti bazı durumlarda anne adayları için bir semptom olarak da kabul edilmektedir.

Buna göre başta adet gecikmesi olmak üzere aşırı uyku hali, göğüs bölgesinde hassasiyet, bel ve kasık ağrıları, kokulara karşı aşırı hassasiyet ve mide bulantısı veya yanması özellikle hamileliğin ilk dönemlerinde sıklıkla ortaya çıkan belirtilerdir.

Ancak elbette ki her mide yanmasını bir hamilelik belirtisi olarak değerlendirmek de doğru değildir. Bunun için özel üretilen hamilelik testleri veya kan testleri ise doğru sonucu almayı sağlayacaktır.

Hamilelikte Mide Yanması

Hamile kadınların yarısından fazlasında görülen mide yanması, gebelik süresince ortaya çıkabilen yaygın bir semptomdur.

Bu dönemde farklılaşan hormonlar ve vücut şekli değişimleri, mide yanmasının yanı sıra reflü oluşumuna da katkıda bulunabilmektedir.

Öte yandan beslenme planlanmasının gözden geçirilmesi ve birkaç yaşam tarzı değişikliği ile bu sorunun üstesinden gelmek de mümkündür.

Hamilelikte mide yanması neden olur?

Midede başlamasına rağmen çoğu zaman yemek borusunda da hissedilen ekşime ile kendisini gösteren mide yanması, genel anlamda gastroözofageal reflü denilen bir rahatsızlığın da bilinen semptomudur.

Yanmanın temel sebebi ise mide asidinin yemek borusundan yukarı doğru çıkmasıdır. Yemek borusu ile mide arasında alt yemek borusu sfinkteri adı verilen bir kas bulunmaktadır.

Yiyeceklerin geçmesine izin vermek üzere bir kapak gibi açılan bu kas, daha sonra kapanarak asidin yemek borusuna ulaşmasının önüne geçmektedir. Bu kasın düzgün şekilde kapanmaması ise asidin yemek borusuna ilerlemesine ve dolayısıyla da mide yanmasına yol açabilmektedir.

Mide asidinin yemek borusuna hareketiyle meydana gelen reflü ise yakın gibi görünse de mide yanmasından farklı bir durumdur.

Bu iki farklı durumu aşağıdaki gibi tanımlamak mümkündür:

• Asit reflü: Kısaca LES olarak da bilinen alt yemek borusu sfinkterinin olması gibi kapanmadığı anlamına gelmekte ve mide asidinin yemek borusuna yol almasına neden olmaktadır.
  • Mide yanması: Halk arasında mide ekşimesi olarak da açıklanabilen bu durumda ise hissedilen yanma hissi ve akabinde ortaya çıkabilen göğüs ağrısı, asit reflüsünün de bir belirtisidir.

Kadınlar hamilelik sırasında asit reflü yaşayabilmekte ve devamında mide yanması hissedebilmektedir.

Buna göre hamilelik döneminde yaşanan mide yanmasının olası nedenleri şunlardır:

• Değişen hormon seviyeleri: Hamilelik sırasında hormon seviyelerinin değişmesi durumu, alınan gıdaların tolere edilme ve sindirilme biçimini etkileyebilmektedir. Hormonlar genellikle sindirim sistemini yavaşlatmaktadır. Bu durumda da yiyecekler çok daha yavaş hareket ederek şişkinliğe ve mide yanmasına sebep olmaktadır.
  • Yemek borusu sfinkterinin gevşemesi: Hamilelik hormonu olarak bilinen progesteron, alt yemek borusu sfinkterinin gevşemesine neden olabilmektedir. Bu kasın gevşemesi ise mide asidinin yemek borusuna geçmesine yol açmaktadır.
  • Rahim büyümesi: Gebelikte bebeğin büyümesiyle birlikte rahimde de büyüme meydana gelmektedir. Bu durum midenin sıkışmasına ve mide asitlerinin de yemek borusuna doğru itilmesine neden olabilmektedir. Buna bağlı olarak mide yanması, hamileliğin son birkaç ayı olan üçüncü trimesterde daha sık görülmektedir.
  • Safra kesesi taşları: Oldukça nadir rastlanan bu durumda, değişen hormon seviyelerinin bir sonucu olarak oluşan safra taşları, mide yanmasının bir diğer sebebi sayılabilmektedir. Safra kesesi taşlarının oluşumuna zemin hazırlayan hormon değişiklikleri söz konusu olduğunda ise östrojen dikkat çekmektedir.

Hamilelikte mide yanması belirtileri?

Gebelik şikayetleri arasından elde edilen veriler ışığında mide yanmasının, daha önce hamilelik geçirmiş kadınlarda ve gebelik öncesinde de mide yanması sorunu olan kişilerde çok daha sık görüldüğü bilinmektedir.

Bu problemin belirtileri arasında ise şunlar yer almaktadır:

• Göğüs bölgesinde yanma ve ağrı hissi,
  • Fazla yemek yenmemesine rağmen hissedilen aşırı şişkinlik ve doygunluk hissi,
  • Sık geğirme ve hasta hissetme,
  • Öksürük ve boğaz ağrısı,
  • Sıklıkla tekrarlayan hıçkırık,
  • Hazımsızlık ve yemeklerin yemek borusunda sıkışması hissi,
  • Yenilen yiyeceklerin sonradan tekrar ağza gelmesi,

Hamilelikte mide yanmasına ne iyi gelir?

Hamilelikte mide yanması yaşayan anne adayları sıklıkla yoğurt yiyerek veya gün içerisinde bal ve süt tüketerek bu sorunun önüne geçmeye çalışmaktadır.

Bunun yerine bebeğe zarar vermeden mide yanmasını semptomlarını azalmak için aşağıdaki adımlar uygulanabilir:

• Önerilen bir diyet programına uymak,
  • Gün boyu az az ve sık sık yemek,
  • Yavaş yemek ve çok çiğnemek,
  • Kızartmalardan, baharatlı ve yağlı yiyeceklerden veya asitli içeceklerden uzak durmak,
  • Gün boyunca üç büyük öğün yerine birkaç küçük öğün yemek,
  • Kafein tüketimini sınırlamak,
  • Sigara ve alkolden uzak durmak,
  • Lifli besinler tüketmek.

Bunların yanı sıra gebelik döneminde uygulanacak birtakım yaşam tarzı değişiklikleri de mide yanmasının azaltılması adına etkili olmaktadır.

Bu ipuçları arasında ise yemek yerken dik oturmak ve yemekten hemen sonra uzanmamak, gece geç saatlerde yemek yemekten kaçınmak, dar giysiler yerine daha bol ve rahat kıyafetler giymeyi tercih etmek, düzenli yürüyüş yapmak, yatağın baş kısmını yükseltmek ve gerekirse birden fazla yastıkla uyumak yer almaktadır.

Hamilelikte mide yanması kaçıncı haftada başlar?

Hamile kadınların yarısından fazlası, özellikle ikinci ve üçüncü trimesterde ciddi oranda mide yanması şikayeti yaşamaktadır.

Buna göre hamileliğin başlamasının ardından ikinci üç aylık dönem ikinci trimester olarak bilinirken, üçüncü üç aylık dönem ise üçüncü trimester olarak adlandırılmaktadır.

Üçüncü trimester gebeliğin 28’inci haftasında başlamakta ve doğumla birlikte sonlanmaktadır. Bu dönem ise mide yanması şikayetlerinin en yüksek noktada ortaya çıktığı süreçtir.

Mide yanması nasıl geçer?

Hamile kadınlara, mide yanmasına karşı aldıkları önlemler işe yaramadığı durumlarda mutlaka tıbbi yardım almaları önerilmektedir.

Bu noktada uzman hekim tarafından semptomları yatıştırmaya yönelik tavsiye edilen bazı ilaçlarla bu sorunun önüne geçmek mümkün olmaktadır.

Bu ilaçların mutlaka hekim önerisi sonucu kullanılması önemlidir. Önerilen ilaçlar ise genel olarak 2 grupta ele alınabilir:

• Antasitler: Midedeki asidi nötralize etmek için kullanılmaktadır.
  • Aljinatlar: Midedeki asidin yemek borusuna geri çıkmasını durdurmaya ve asidin sebep olduğu hazımsızlığı gidermeye yardımcı olmaktadır.

Antasitlerin ve aljinatların yalnızca semptomlar görülmeye başladığında alınması gerekebilir. Bununla birlikte, doktor önerisi sonucunda bu ilaçların semptomlar ortaya çıkmadan önce veya yatmadan önce alınması da söz konusu olabilmektedir.

Öte yandan demir takviyesi kullanan anne adaylarının çoğunlukla antasit kullanımına izin verilmemektedir. Bunun nedeni ise antasitlerin, vücudun demir emilimini durdurması olarak açıklanabilmektedir.

Hamilelikte mide yanması saçlı bebek belirtisi mi?

Halk arasında oldukça yaygın bir inanç olarak, hamilelikteki mide yanması ile bebeğin saçlı olması arasında bir bağlantı kurulmaktadır. Hatta yapılan araştırmalar, bu durumu doğru kabul eden kişi sayısının azımsanmayacak kadar fazla olduğu sonuçlarını ortaya çıkarmaktadır.

Kimileri için kulağa mantıksız gelse de mide yanmasına neden olan hormonların, fetal tüylerin çıkmasına neden olan hormonlarla aynı olduğu bilinmektedir.

Yani, mide yanması şikayetlerinin tam da belirmeye başladığı zaman, anne karnındaki bebeğin de saçlarının oluşmaya başladığı dönemdir.

Ancak bu ilişki kesin olarak mide yanması şikayetinin, bebeğin saç oluşumuna bağlanabileceği anlamına gelmemektedir.

Hamilelikte mide yanması cinsiyet belirler mi?

Gebeliğin 16. haftasından itibaren karın bölgesinden yapılacak ultrason görüntülemesi, fetüsün cinsiyetinin öğrenilmesi adına uygulanan en etkili yöntemdir.

Bununla birlikte 12. haftada yapılacak vajinal ultrasonla da cinsiyeti tespit etmek mümkün olmaktadır. Ancak, bebeğin cinsiyetinin oluşumuyla ilgili tıbbi gerçekler arasında batıl düşüncelerin yeri bulunmamaktadır.

Buna göre tıpkı anne adayının tatlı veya ekşi yiyecekler aşermesi, cilt rengi, karın şekli veya benzeri durumlarının bebek cinsiyeti ile herhangi bir ilişkisi bulunmaması konusunda olduğu gibi mide yanmasının da bu konuyla bağlantısından söz edilememektedir.

Hamilelikte mide yanması bebeğe zarar verir mi?

Sanılanın aksine erken doğum riski yaratmayan mide yanmasının, hamilelik süresince bebek için de bir zararı bulunmamaktadır.

Bu problem yalnızca anne adayı için rahatsız edici bir durumun oluşmasına sebep olmaktadır. Gebelik sebebiyle salgılanan hormonların ve bebeğin oluşturduğu baskının bir sonucu olan mide yanmalarının, hamilelik esnasında görülmesi ise normal karşılanmaktadır.