kasik agrisi

Kasık ağrısı, farklı hastalar tarafından farklı anlamlarda kullanılabilen bir terimdir. Kasık ağrısı nasıl geçer ve kasık ağrısına ne iyi gelir en çok merak edilen sorulardan olmak ile birlikte bazı hastalar kasığım çekildi diyerek, kasık bölgesinden kaynaklı kas ve tendon ağrılarını tariflerken, erkek hastalar ise kasığıma tekme geldi diyerek skrotum yaralanmalarını kastederler.

Bazı hastalarda kasık ağrısı ve akıntı beraber olabilmektedir.

Kasığımda şişlik var ile karın alt bölgesinde fark edilen şişlik tariflenir. Sporcuların %5-18’inde aktivitelerini kısıtlayacak şiddette olduğu tahmin edilmektedir.  Yaralanma sonrası akut mu geliştiği yani kas iskelet sistemi kaynaklı mı yoksa uzun süredir olup kas iskelet sistemi dışı nedenli mi olduğunun tespit edilmesi önemlidir.

İkinci olarak ağrı tariflenen yerin tam olarak neresinin olduğunun belirlenmesi önem taşır. Ağrının kalça, kalça ekleminin iç tarafı, testis ya da karın alt bölgesinde mi hissedildiği netleştirilmelidir.

Kasik agrisi ile beraber başka belirtilerin olup olmaması ağrının nedeni konusunda yol göstericidir. Ağrıya yol açan neden tespit edildikten sonra, bu nedene yönelik olarak ilgili hekimler tarafından tedavi düzenlenir.

Kasık ağrısı nedir?

Karın ile bacakların birleştiği bölgeye inguinal bölge yani kasık bölgesi adı verilir. Sağ ve sol olmak üzere iki kasık bölgesi vardır. Bu bölgede ağrı ya da rahatsızlık hissi olması durumuna kasik agrisi adı verilir.

kasık ağrısı ve akıntı neden olur

Kasık ağrısı neden olur?

Birçok nedene bağlı olarak oluşabilir. Kasık bölgesinde birçok kas, bağ ve tendon bulunmaktadır. Kas iskelet sistemine bağlı problemler (kırık, kas yırtılması, bağ kopması, eklem iltihapları gibi) sıklıkla kasık ağrısının her iki cinsiyette de en sık görülen nedenidir.

Kasık ağrısı erkek hastalarda testis kaynaklı hastalıklar, kadınlarda da üreme sistemi kaynaklı hastalıklar nedeniyle olabilir. Patolojinin olduğu tarafa göre ya sol kasık ağrısı ya da sağ kasık ağrısı olarak görülür. İki taraflı ağrı sık beklenen bir durum değildir.

Her iki cinsiyette görülebilen kasık ağrısı nedenleri;

1. Kas, tendon ya da bağ dokusu yaralanmaları
  2. Kalça eklemi kireçlenmesi (kasıktan bacağa vuran, hatta dize kadar uzanan ağrı)
  3. Kasık bölgesinde bulunan lenf bezlerinde büyüme olması (enfeksiyon ya da bazı durumlarda kanser kaynaklı büyüme olabilir)
  4. Femoral Fıtık (kadınlarda erkeklerden daha sık olarak görülür)
  5. İnguinal herni (kasık fıtığı- Erkeklerde daha sık görülür. Kasık bölgesindeki zayıflamış olan bir bölgeden içerdeki dokunun dışarı doğru çıkmasıdır. )
  6. Kalça kırığı (kalça kırığında kasıktan üst bacağa uzanan ağrı olur. Eğer kalça kırığı kanser kaynaklı gelişmişse, genellikle kırık olmadan önce kasık ya da uylukta ağrı hissedilir)
  7. Böbrek taşı
  8. Osteitis pubis (idrar kesesinin önünde, genital bölgenin üzerinde yer alan, iki pubik kemiğinin birleştiği bölgede enfeksiyon dışı nedenlerle gelişen iltihabi durumdur. Kasık bölgesinde yürüme, merdiven çıkma, öksürme ve hapşırma ile artan ani ağrı, yürüme şeklinde bozulma, düşük ateş  gibi belirtileri vardır)
  9. Avasküler nekroz
  10. Septik artrit
  11. Sinir sıkışması
  12. İdrar yolu enfeksiyonları
  13. Sakroiliak eklem iltihapları
  14. Bel fıtığı
  15. Barsak ilişkili hastalıklar (apandist, divetikülit, iltihabi barsak hastalıkları, lenf adenit…)
  16. Piriformis sendromu

Kasık ağrısı belirtileri?

Ağrıya neden olan hastalığa göre farklı belirtiler ile birlikte olabilir. Kasik agrisi spor sonrası, yaralanma nedeniyle oluşmuşsa kasık bölgesinde şişlik, morarma, ısı artışı ya da yaralanma sırasında ses duyma olabilir. Hareketle ya da yürümekle ağrı sıklıkla akut yaralanmalarda görülürken istirahat halinde ve gece ağrısı daha ziyade kanser ya da iltihabi durumlarda görülür.

Ağrı sırt, bacak, genital bölge ve skrotuma doğru yayılım gösterebilir. Bu ağrı beraberinde bacağa yayılan ağrı ve uyuşma, his kaybı varlığı, sinir sıkışması ya da bel fıtığı durumlarında olabilir. Karın içi basıncı artıran öksürük, hapşırık gibi durumlarda ağrı artıyor ve kasıkta ele gelen şişlik oluyorsa sıklıkla fıtık varlığı söz konusudur.

Yürüme sırasında kalça hareketleriyle kalça ekleminden ses gelmesi, takılma hissi olması gibi durumlar kalça eklemi patolojilerinde görülebilir. Kasık ağrısı mide bulantısı, ateş, üşüme titreme gibi belirtilerde enfeksiyon varlığı araştırılmalıdır. Bu ağrı ile beraber kilo kaybı kanser habercisi olabilir.

İdrar yaparken yanma, ağrı, sık idrara çıkma, kanlı idrar gibi şikayetler cinsel yolla bulaşan hastalıklar, idrar yolu enfeksiyonu ve böbrek taşı varlığından şüphelenilir. Kasık ağrısı ve akıntı ile birlikte ise cinsel yolla bulaşan hastalıklar ya da kadınlarda pelvik inflamatuvar hastalık araştırılmalıdır.

Kasık ağrısı tedavisi?

Kasık ağrısı tedavisi ağrının nedenine göre değişkenlik gösterir. Eğer kas ve bağ dokusu kaynaklı ve şiddetli değil ise bazı basit yöntemler ile tedavi sağlanabilir.

1. Ağrı kesici ilaç kullanımı
  2. Ağrı olan bölgeye sıcak ya da soğuk uygulama
  3. İstirahat etmek, ağır ve zorlayıcı aktivitelerden kaçınmak
  4. Şişlik varlığında kompresyon bandajı uygulanması
  5. Fizik tedavi
  6. Şikayetlerin azalmasını sağlayacak egzersizlerin yapılması

Kas iskelet sistemini ilgilendiren problemler kaynaklı kasık ağrısı fizik tedavi uygulamalarından fayda görür. Daha ciddi durumlarda ise ortopedik ameliyatlar gerekli olabilir.

Eğer bu ağrı ile beraber karın, sırt ya da göğüs ağrısı, idrar yaparken yanma, kanlı idrar, bulantı, kusma ve ateş gibi şikayetler varsa mutlaka hemen doktora başvurmak gereklidir. Erkeklerde kasık ağrısı beraberinde testislerde ani ve şiddetli ağrı varlığında acil olarak hastaneye gitmeleri çok önemlidir.

Sadece erkeklerde kasık ağrısı nedenleri?

• Epididimit
  • Hidrosel
  • Spermatosel
  • Varikosel
  • Prostatit
  • Kabakulak
  • Orşit
  • Retraktil testis (utangaç testis)
  • Skrotal kitle
  • Testis kanseri
  • Testis torsiyonu

Sadece kadınlarda kasık ağrısı nedenleri?

Kadınlarda sağ ve sol kasik agrisi adet öncesi ve mensin ilk gününde sıklıkla beklenen bir bulgudur.

• Over kisti /torsiyonu
  • Endometriozis
  • Pelvik inflamatuvar hastalık

Hamilelikte kasık ağrısı neden olur?

• Rahimin büyümesi nedeniyle kasık bölgesinde ağrı, sızı olabilir
  • Gebeliğin ilerleyen haftalarında anne karnındaki bebeğin kafasının pelvik bölgeye bası yapması sürekli ya da aralıklı ağrıya yol açabilir
  • Rahimi kasığa bağlayan bağ olan round ligamentin varikoseli

Erkeklerde kasık ağrısı nasıl geçer?

Erkeklerde kasik agrisi, kadınlardan farklı olarak testis ilişkili hastalıklar açısından ayırt edilmelidir. Eğer testise yayılan ağrı, ya da idrar ile ilgili şikayetler, bulantı, kusma, ateş gibi daha ciddi belirtiler yoksa istirahat ve ağrı kesici ile ağrının seyri takip edilebilir. Ağrının geçmemesi, şiddetinin artması durumunda ise mutlaka hastaneye başvurmak gereklidir.

Kasık Ağrısında Kullanılan görüntüleme yöntemleri?

1. Direkt grafiler
  2. Ultrason; Ultrason özellikle yumuşak doku yaralanmalarının değerlendirilmesinde önemlidir. Yüzeyel doku ultrasonu ile kasık ağrısına neden olabilecek herni ya da lenf nodu büyümesi tespit edilebilir. Skrotal ultrason ile testis hastalıklarına yönelik değerlendirme yapılır. Pelvik ultrason ile kadınlarda üriner sisteme ait hastalıklar ve idrar yollarını ilgilendiren hastalıkların değerlendirilmesi yapılabilir.
  3. Tomografi ve MRG

Kasık ağrısı hamilelik belirtisi mi?

Hamilelik belirtisi olarak kabul edilmemekle birlikte, gebelikle birlikte bu ağrı olabilir. Bazı hastalarda kasık ağrısı ve kanama birlikte gözlemlenebilmektedir.

Kasık ağrısı bacaklara vurur mu?

Bazı durumlarda bacağa vuran ağrı olabilir.

Kasık ağrısı corona belirtisi mi?

Hayır, kasik agrisi Covid-19  belirtilerinden biri değildir. Covid-19 tanısı için ateş, öksürük, nefes darlığı, boğaz ağrısı, baş ağrısı, eklem ağrısı, ishal gibi belirtiler daha önem taşır.

Kasık ağrısı için hangi bölüme gidilir?

Ağrı nedenine göre farklı bölümler tarafından değerlendirme gerekir. Eğer kas iskelet sistemini ilgilendiren bir patoloji varsa  kasık ağrısı doktoru ortopedi ya da fizik tedavi uzmanları, ürolojik problemler varsa kasık ağrısı üroloji uzmanları tarafından incelenir. Kadınlarda kasık ağrısı varlığında kas iskelet problemi yoksa kadın doğum uzmanı tarafından değerlendirilme önerilir.

Referanslar:

1- Approach to hip and groin pain in the athlete and active adult, Rob Johnson MD, www.uptodate.com

2- The Treatment of Inguinal Pain, William S. Richardson, MD, Ochsner J. 2009 Spring; 9(1): 11–13.

CEVAP VER

Please enter your comment!