kalça çıkığı olan bebek ağlar mı

Kalça çıkığı olan bebek ağlar mı?

Bebeklerde kalça çıkığı ağrıya neden olabilir. Bu nedenle kalça çıkığı olan bebek huzursuz ve ağlama hali olabilir. Bu süreçte kundaklama yapmak doğru bir uygulama olmayacaktır. Bebeklerde kalça çıkığı belirtileri gözlemleyen ailelerin en kısa sürede doktora gitmeleri uygun olacaktır.

Kalça çıkığı nedir?

Bebeklerde kalça çıkığı (kalça displazisi) çocuğun doğduğu andan itibaren kalça gelişiminde gerilik olmasıdır. Yeni doğanlarda en sık görülen hastalıklarından biridir. Bebeğin kalça eklemindeki çıkık, anne karnında olabileceği gibi, doğum sonrasında da gerçekleşebilir.

Kalça ekleminin gelişiminde anormallik olması ya da kalça eklemindeki bağlarda gevşeklik hali yani laksisite olması sebebiyle kalça çıkıklığı görülür. Yeni doğanların ilk bir kaç haftasında kalça eklemlerinde normal sayılabilecek laksisiteleri ve kalça eklemin gelişmesinde gerilikleri vardır.

Çoğu vakada zamanla yeterli gelişim sağlanıp kalça eklemi normal hale gelir. Dolayısıyla esas problem kalça ekleminde bu gelişme halinin olmamasıdır. Bu nedenle hastalık adı eskiden olduğu gibi doğuştan kalça çıkığı değil, gelişimsel kalça displazisi veya gelişimsel kalça çıkığı olarak isimlendirilir.

Gelişimsel kalça çıkığında genellikle bebeklerde semptom görülmez. Sıklıkla kalça çıkığı rutin doktor muayenesinde tespit edilebilir. Yürüme çağındaki çocuklarda yürüyememe ya da yürüme bozukluğu ile kendini gösterir ki, kalça ekleminde tamamen çıkıklık olabilir.

”Bebeklerde kalça çıkığı günümüzde çok erken tanısı konulabilen ve erken tanısı konulduğu zamanda daha basit tedavi edilebilen bir rahatsızlıktır. Erken tanı konulamadığı durumlarda ise ileriki dönemlerde cerrahi ile bile tam olarak düzeltilemeyebilir.”

Tedavi edilmediği durumlarda sakatlık gibi ciddi problemlere neden olabileceği için son derece dikkat edilmesi gereken bir durumdur.

bebeklerde kalça çıkığı

Kalça çıkığı nasıl anlaşılır?

Yeni doğan bebekte kalça çıkığı muayenesi, çocuk hekimleri tarafından mutlaka yapılmalıdır. Fizik muayene de bir sorun fark ediliyorsa kalça ultrasonu çekilmelidir. Kalça çıkıklığı yeni doğan muayenesinde anlaşılabileceği gibi, genellikle 6. haftada yapılan bebek kalça ultrasonu ile de tespit edilebilir.

Yeni doğan kalça ultrasonunun bir tarama testi olarak yapılması mutlaka önerilir. Bebek kalça ultrasonunun yüksek teknolojiye sahip bir ultrason cihazı ve en önemlisi tecrübeli bir hekim tarafından yapılması oldukça önemlidir. Bebeklerde kalça çıkığı resmi renkli ultrason ile görülebilmektedir.

Bebeklerde kalça çıkıklığı belirtileri?

Yeni doğan muayenesinde kalça çıkığı belirtileri;

• Bebekte bacakların yana doğru yeterince açılamaması,
  • Bacaklarındaki boğum sayılarının birbirinden farklı olması,
  • Bacak uzunluklarının birbirinden farklı olması,
  • Bacaklar yana doğru hareket ettirildiğinde klik sesinin gelmesi,
  • Bebek yürüyüşünde aksama,

durumlarında bebeklerde kalça çıkığından şüphelenilir.

Yeni doğan bebeklerde kalça çıkığı muayenesinde, muayeneyi yapan hekim tarafından patoloji tespit edilebilir. Eğer yeni doğan döneminde kalça çıkığı fark edilememişse çocuklarda yürüme problemleri olur. Bir yaşına gelmesine rağmen henüz yürümeye başlayamayan çocuklarda, başka bir hastalık yoksa akla kalça çıkığı gelmelidir.

Kalça çıkığı olan taraftaki bacak genellikle kısa olur. Özellikle iki tarafta da çıkıklık olan durumlarda çocuğun ayakta duruş pozisyonu farklıdır. Karnın öne doğru kabarık olduğu ve leğen kemiğinin de öne doğru eğildiği fark edilir.

Kalça çıkıklığı kimlerde daha sık görülür?

”Bebeklerde kalça çıkığı kız bebeklerde, erkek bebeklere oranla daha sık görülmektedir. Hastalığın görülme oranı yaklaşık olarak 1000’de 5 ile 15’dir. Kalça çıkığı olan yeni doğanlarda kalça çıkığı tanısı için aile öyküsü iyi sorgulanmalıdır.”

• Anne ya da baba tarafında kalça çıkığından tedavi olmuş herhangi birisi varsa,
  • Annelerin ilk kız bebeklerinde,
  • Eğer çocuk ters geliyorsa (makat doğum),
  • Çoklu gebelik (ikiz, üçüz gebelik) mevcutsa,
  • Kardeşlerinden birinde kalça çıkığı tanısı varsa,
  • Amniyon sıvı yetersizliği mevcutsa,
  • Yakın akraba evliliği yapılmışsa,
  • Kundaklama yapılmışsa,

Bebeklerde kalça çıkığı görülme riski daha fazladır.

Kalça çıkıklığı neden olur?

Bebeklerde kalça çıkığı sebebi bilinmemekle beraber, genetik ve hormonal faktörler, rahim içi bebeğin ters pozisyonu gibi fiziksel faktörler kalça çıkığı sebeplerinin başında gelmektedir.

Bebeklerde kalça çıkıklığı testi ne zaman yapılır?

Bebeklerde Kalça çıkıklığı testi (Bebek kalça ultrasonu) için en uygun zaman bebeğin 4 ile 6 haftalık olduğu zaman aralığıdır. Bu dönemde bebek kalça eklemi gelişimini tamamlamış olur ve kalça eklem gevşekliği en aza inmiş olur. Bebek kalçasında 6 haftanın öncesinde doğal olarak mevcut olan laksisite, ultrasonda yanlış pozitif sonuçlara sebep olabilir.

Bu nedenden ötürü, gelişimsel kalça displazisi olmayan bir bebeğe yanlışlıkla displazi tanısı koyulabilir. Bu nedenle yeni doğan kalça ultrasonunun ideal zamanı, 6.haftadır. İki aylık süreyi de mümkünse geçirmemek gerekir.

Sonradan kalça çıkığı olur mu sorusu merak edilen sorular arasında gelir. Kalça ultrasonografisi ile kalça çıkığı tanısını koymak için 6 ayı geçirmemek lazımdır. 6. ay dan sonra kalça ekleminde kemikleşme ilerledikçe kalça ultrasonografisi’nin görüntü kalitesi azalır.

Bu nedenle 6. ay dan sonra bebeklerin kalça çıkığı açısından taraması ancak röntgen ile mümkün olabilmektedir. Ultrasonda eğer kalça çıkığına ait bir şüphe varsa mutlaka erken dönemde tedaviye almak gereklidir.

Bebeklerde kalça çıkığı tedavisi?

Kalça çıkıklığı tedavisini çıkık olan kalçanın yerine oturtulması ve varsa diğer patolojilerinde düzeltilmesi olarak özetleyebiliriz. Bebeklerde kalça çıkığı tedavisi çocuğun yaşına ve çıkıklığın tipine bağlıdır.

Kalça çıkığı tespit edilen bir çocukta kalça çıkıklığının derecesine göre çeşitli bandajlama teknikleri ile devam eden bir tedavi süreci mevcuttur. Bu tedavi sürecinde eğer bandajlama yeterli sonucu vermiyorsa daha sert bir takım ekipmanların kullanımı ile kalça çıkığı tedavisine devam edilir.

Bu tedavilerle düzelme görülmeyen vakalarda ise, 6 aydan büyük bebeklerde kalçanın cerrahi operasyon ile yerine oturtulup bu poziyonda alçı ile sabitlenmesi şeklindeki tedavi ve sonrasında takip süreci gündeme gelir. Bebeklerde kalça çıkıklığı alçı tedavisi yetersiz kaldığı durumlarda ise kalça çıkığı için ameliyat süreçleri gündeme gelir. Ameliyatlar ihtiyaca göre basitten başlayıp daha ileri tekniklere doğru gidebilmektedir.

Basit tekniklerde yumuşak doku müdahaleleri yapılarak kalça yerine oturtulur. Bu pozisyonda alçı uygulaması ile takip ve tedavi süreci devam eder. Bebeklerde kalça çıkıklığı tedavisi sürecinin mümkünse ilk 1,5 veya 2 yaşa kadar tamamlanması çocuğun ilerideki yaşantısında sakatlık bırakmaması için önemlidir.

Erken teşhis ve doğru bir tedavi süreci ile tedavisi tamamlanan çocuklar erişkin bir yaşa ulaştıklarında normal bir birey gibi yaşamına devam edebilmektedir.

Bebek kalça ultrasonu ne kadar sürer?

Bebeklerde kalça ultrasonu yaklaşık olarak 5-10 dk süren kısa bir incelemedir. Ultrason cihazı ile görüntü ses dalgaları sayesinde sağlanıyor olup kesinlikle radyasyon içermez. Kalça ultrasonunun bebeğe herhangi bir zararı olmaz. Bilindiği üzere anne karnında da fetüs takibi ve gelişimi ultrason ile takip edilir.

Bebeklerde kalça ultrasonu yapmak erken tanı koymak açısından oldukça önemlidir. Kalça ultrasonu işlemi öncesi bebeğin karnının tok, altının temiz ve uykusunu almış olması incelemeyi yapacak olan radyolog için yeterlidir.

Kalça çıkıklığı testi fiyatı?

Kalça çıkıklığı testi fiyatı Ankara da çeşitli hastanelerde, özel kliniklerde çeşitlilik göstermekle beraber yaklaşık olarak aynı fiyatlar söz konusudur. İşlem sırasında ultrason cihazının teknolojisi düzeyi ve özellikle hekim tecrübesi önemli faktörlerdendir.

Kalça çıkığı olan bebek nasıl yürür?

Bebeklerde kalça çıkığı durumunda bacak uzunlukları arasında fark olacağından dolayı bebeklerin yürüyüşünde genellikle aksama olur.

Bebek kalça çıkığı hangi bölüm bakar?

Bebeklerde kalça çıkığı tedavisi için hastanelerin ortopedi ve Travmatoloji bölümüne giderek Ortopedi Uzmanı tarafından tedavi süreci takip edilir.